11.17.2018

Innan Himlen Faller Ner / 天空崩塌


藝人:Kent / 肯特樂團
譯者:Daria

Allt det som är mitt
Ska jag dela med dig.
Allting som är ditt
Ska du dela med mig.
(我有的一切
都會與你分享。
你有的一切
都會與我分享。)

Allt som blivit vårt
Ska vi ge till er,
Mindre, men till många fler.
(我們的一切
都贈予你們,
雖少,但人數眾多。)

Allting som du ser
Ska bli ditt en dag.
Att vårda och förvalta
Till dina barn.
(所見的一切
終將屬於你。
用以滋養和管理
你的孩子。)

Vi äger ingenting,
Se det som ett lån.
Vi får inget med oss när vi går.
(我們一無所有,
視之為借貸。
我們離去時都帶不走。)

Innan himlen faller ner,
Så är du allt jag har.
Jag ska göra allt jag kan
För att ha dig kvar.
(在天空崩塌之前,
你是我的所有。
我會盡其所能地
留你在身旁。)

Innan himlen faller ner,
Så är jag allt du har,
Jag ska göra allt som står i min makt
För att du ska få ha mig kvar.
(在天空崩塌之前,
我是你的所有。
我定會無所不用其極地
讓你能留我在身旁。)

Allt som sågs som farligt
Och avantgarde,
Det bleknar, trubbas av
Tills det är normalt.
(被視為危險和
前衛的一切,
褪色、遭弭平至
與一般無異。)

Allt som nu är fel
Det var rätt en gång.
Allt som var vitt blir svart imorgon.
(錯誤的一切
都曾是對的。
白的一切明日會變黑。)

Allting som är gammalt
Var nytt ett tag.
Även vi som är så unga
Ska dö en dag.
(今陳舊的一切
都曾嶄新。
就連年輕如我們都
終將一死。)

Det man ger är värt
Mycket mer än det man tar,
Vår trasiga värld blir ert ansvar.
(付出的價值
遠超越得的價值,
世界成為你們的責任。)

Innan himlen faller ner,
Så är du allt jag har.
Jag ska göra allt jag kan
För att ha dig kvar.
(在天空崩塌之前,
你是我的所有。
我會盡其所能地
留你在身旁。)

Innan himlen faller ner,
Så är jag allt du har,
Och jag ska göra allt som står i min makt
För att du ska få ha mig kvar.
(在天空崩塌之前,
我是你的所有。
而我定會無所不用其極地
讓你能留我在身旁。)

沒有留言:

張貼留言