7.10.2021

Den sista sången / 最後一曲


藝人:Kent / 肯特樂團
譯者:Daria

Finns det någon väg som leder oss hem?
Finns det ens ett hem där vägen tar slut?
Kan du förlåta?
Jag kan förlåta.
(是否有條路引我們回家?
路的盡頭是否真有個家?
你原諒我嗎?
我能原諒你。)

Jag har bara alla mina jävla ord,
Alla de där stora tomma orden.
Finns det någon mening i att vänta på
Förlåtelsen, förlåtelsen?
(我只剩下我那該死的字句,
我那艱澀又空泛的字句。
是否還有任何意義去等待
我的原諒、你的原諒?)

Vi ärvde vår synd,
Vår eviga synd.
Vi äger vår synd,
Vår eviga synd.
(我們繼承罪、
永恆的罪孽。
我們坐擁罪、
永恆的罪孽。)

Vi ärvde vår synd,
Vår eviga synd...
(我們繼承罪、
永恆的罪孽……)

Dina solvarma händer.
Svala stillahavsvindar
Lekte i ditt hår.
(你被曬暖的小手。
太平洋涼涼海風
在髮中嬉戲。)

Jag minns det som om det var igår.
Vi körde genom Malibu,
När det äntligen blivit vår.
(歷歷在目,像昨日才發生,
開著車穿越馬里布,
春天終於悄然來到。)

Det skulle bli en kylig natt.
Det skulle bli ett långsamt fall.
Och du log genom fräknarna
Med tårar i ögonen.
(那一夜將悽悽冷冷,
那秋天將慢慢悠悠。
你帶著雀斑的微笑
還有眼中的淚水。)

Allt fanns i ögonen.
Allt finns i ögonen.
(一切曾在眼中。
一切都在眼中。)

Vi lämnade blodstänk i spåren,
Men i minnet blåser vindarna,
Dina wayfarers i ditt hår.
(在軌道上留下血跡,
但狂風在回憶中呼嚎,
你的旅客在髮中。)

Du grät solvarma tårar.
Courtney sjöng om Malibu.
Och allt kunde blivit vårt.
(你流曬暖的眼淚,
考特妮唱馬里布
本該都屬於我們。)

Det kommer bli en kylig natt.
Det kommer bli en ensam natt.
Men jag skulle inte ändra nåt
Även om jag vetat att det här var
(這一夜將悽悽冷冷,
這一夜將孤孤單單。
但我什麼也不會改變
即便我知道這就是我們)

Den sista gången, sista
Gången vi sågs.
Sista sången, sista
Sången du får.
(最後一次、最後
一次見面。
最後一曲、最後
一曲給你。)

Sista gången, sista
Gången vi sågs.
Det här är sista sången, sista
Sången du får.
(最後一次、最後
一次見面。
這就是最後一曲、最後
一曲給你。)

Vi tog bilen till Roosevelt
För att hämta kidsen
Innan vinterloven.
(我們開車到羅斯福
好在寒假之前
把小孩接回來。)

De stod på led.
De sjöng i kör.
Det kändes som de sjöng för oss,
En allra sista sång.
(他們排隊,
高聲合唱。
彷彿是為我們而歌,
最後最後一曲。)

Vi är på flykt igen,
Både jag och du.
Vi kommer från nån annanstans
Än där vi är just nu.
(我們再次逃跑,
有你也有我。
我們都來自某個離
此遙遠的他鄉。)

Åh de sjöng för oss,
En sista gång,
En sista sång.
De sjöng för oss.
(為我們而歌,
最後一次,
最後一曲。
為我們唱。)

The stars are up.
One fell down
And flew away,
Flew away.

The stars are up.
One fell down
And flew away,
Flew away.

The stars are up.
One fell down
And flew away,
Flew away.

The stars are up.
One fell down
And flew away,
Flew away.

Flew away...

Det här är sista gången, sista
Gången vi ses.
Sista sången, sista
Sången jag ger dig.
(這就是最後一次、最後
一次見面。
最後一曲、最後
一曲送給你。)

Sista gången, sista
Gången vi ses.
Det här är sista sången, sista
Sången jag ger dig.
(最後一次、最後
一次見面。
這就是最後一曲、最後
一曲送給你。)

沒有留言:

張貼留言