5.15.2020

Svag / 脆弱


藝人:Victor Leksell / 維克多‧列克謝爾
譯者:Daria

"Visa dem hur stark du är."
"Låt dem aldrig se dig fälla tårar."
Det är så jag växte upp.
(「展現你的堅強。」
「要記得男兒有淚不輕彈。」
我是這樣長大的。)

"Var bara en man och ta det."
"Allting är okej om någon frågar."
Det är så det vart för mig.
(「像個男人扛起責任。」
「若有人問起說一切都好。」
這是我曾面對的。)

Och jag kan lyfta flera tusen kilo,
Och jag kan ta mig över hav och land.
Kan göra nästan allt de ber om.
(我抬得起數千公斤的重物、
能夠翻山越嶺、遠渡重洋,
沒遇過難倒我的請求。)

Men jag kan inte va i samma rum som dig,
Utan att jag tappar andan.
Och varje gång du ser på mig,
Känns som att mitt hjärta stannar.
(然而我卻無法與你共處一室,
而不驀然為此屏息。
每一次當你看著我,
我的心跳彷彿暫停。)

Försöker spela svår och stå emot,
Men du river mina murar.
Jag vet inte vad du gör,
Men allting som du gör, det gör mig svag.
(嘗試著欲擒故縱或抗拒,
但你卸下我的心防。
我不懂你的招數,
但你所作所為使我脆弱。)

Våga släppa taget nu.
Sluta vara rädd för att bli sårad.
Det är så det måste va.
(該學會放下了吧,
別再繼續害怕你會受傷。
一切就必須這樣。)

Det är väl bara så det är.
Kan ändå inte fatta det.
För jag kan göra nästan allt de ber om.
(那就只好接受事實,
儘管我仍無法理解,
畢竟沒遇過難倒我的請求。)

Men jag kan inte va i samma rum som dig,
Utan att jag tappar andan.
Och varje gång du ser på mig,
Känns som att mitt hjärta stannar.
(然而我卻無法與你共處一室,
而不驀然為此屏息。
每一次當你看著我,
我的心跳彷彿暫停。)

Försöker spela svår och stå emot,
Men du river mina murar.
Jag vet inte vad du gör,
Men allting som du gör, det gör mig svag.
(嘗試著欲擒故縱或抗拒,
但你卸下我的心防。
我不懂你的招數,
但你所作所為使我脆弱。)

Aldrig våga visa mig svag,
Men med dig blir det en annan sak.
Med dig finns inget annat val.
Med dig så vill jag vara svag.
(從未敢於展現脆弱,
但有你一切變得不同。
有你便不存在選擇,
有你我便願意脆弱。)

Nu vill jag bara va i samma rum som dig,
Och jag vågar tappa andan.
Och varje gång du ser på mig,
Vill jag ba att tiden stannar.
(如今的我只想與你共處一室,
並終於敢為你屏息。
每一次當你看著我,
我只希望時間暫停。)

Men jag kan inte va i samma rum som dig,
Utan att jag tappar andan.
Och varje gång du ser på mig,
Känns som att mitt hjärta stannar.
(然而我卻無法與你共處一室,
而不驀然為此屏息。
每一次當你看著我,
我的心跳彷彿暫停。)

Försöker spela svår och stå emot,
Men du river mina murar.
Jag vet inte vad du gör,
Men allting som du gör, det gör mig svag.
(嘗試著欲擒故縱或抗拒,
但你卸下我的心防。
我不懂你的招數,
但你所作所為使我脆弱。)

沒有留言:

張貼留言