1.23.2021

Tappat / 遺失


藝人:Victor Leksell / 維克多‧列克謝爾
譯者:Daria

Det är nåt som vi tappat,
Nåt jag inte förstår nu.
Säger först att du skrattar,
Men den sekunden så går du.
(我們遺失了什麼,
此刻我弄不明白。
你先開心地大笑,
卻在同一秒鐘離開。)

Sa du skulle bli bättre.
Kan ändå inte nå dig.
Leker du aldrig sett mig,
Ändå skriker du på mig.
(你說你會變更好,
我仍碰觸不到你。
你對我視而不見,
卻隨意地喝斥我。)

Du lever i din egna värld.
Du svävar där bland moln,
Och gömmer dina sår för mig nu.
(你活在自己世界裡。
你在雲端徘徊,
並將你的傷痕藏起來。)

Men ge mig allting som du bär.
Sluta gör det svårt.
Bara låt det gå.
(把你的包袱都給我。
別自找麻煩,
就放開手吧。)

För jag är här,
Så nära dig nu.
Så låt min själ
Få bära dig nu.
(你還有我,
在你的身邊。
我的靈魂
能夠接住你。)

Säg som det är,
Om du ska lämna mig nu.
(就直說吧,
如果你要離開我。)

Det är nåt som vi tappat,
Nåt jag inte förstår nu.
Säger först att du skrattar,
Men den sekunden så går du.
(我們遺失了什麼,
此刻我弄不明白。
你先開心地大笑,
卻在同一秒鐘離開。)

Sa du skulle bli bättre.
Kan ändå inte nå dig.
Leker du aldrig sett mig,
Men ändå skriker du på mig.
(你說你會變更好,
我仍碰觸不到你。
你對我視而不見,
卻隨意地喝斥我。)

Vet inte längre vem du är.
Jag finner inga spår.
Men jag kan inte nå dig nu.
(再也不瞭解你是誰。
我找不到方向,
此刻我無法觸及你。)

För jag synar dina lögner nu.
Jag har sett varenda tår.
Du borde veta jag förstår.
(我已檢視過你的謊言,
看過每一滴眼淚。
你該知道我能明白。)

För jag är här,
Så nära dig nu.
Så låt min själ
Få bära dig nu.
(你還有我,
在你的身邊。
我的靈魂
能夠接住你。)

Säg som det är,
Om du ska lämna mig nu.
(就直說吧,
如果你要離開我。)

Det är nåt som vi tappat,
Nåt jag inte förstår nu.
Säger först att du skrattar,
Men den sekunden så går du.
(我們遺失了什麼,
此刻我弄不明白。
你先開心地大笑,
卻在同一秒鐘離開。)

Sa du skulle bli bättre.
Kan ändå inte nå dig.
Leker du aldrig sett mig,
Men ändå skriker du på mig.
(你說你會變更好,
我仍碰觸不到你。
你對我視而不見,
卻隨意地喝斥我。)

För jag är här,
Så nära dig nu.
Så låt min själ
Få bära dig nu.
(你還有我,
在你的身邊。
我的靈魂
能夠接住你。)

Säg som det är,
Om du ska lämna mig nu.
(就直說吧,
如果你要離開我。)

Det är nåt som vi tappat,
Nåt jag inte förstår nu.
Säger först att du skrattar,
Men den sekunden så går du.
(我們遺失了什麼,
此刻我弄不明白。
你先開心地大笑,
卻在同一秒鐘離開。)

Sa du skulle bli bättre.
Kan ändå inte nå dig.
Leker du aldrig sett mig,
Men ändå skriker du på mig.
(你說你會變更好,
我仍碰觸不到你。
你對我視而不見,
卻隨意地喝斥我。)

Varför skriker du på mig nu?
Varför skriker du på mig nu?
(為何你這樣喝斥我?
為何你這樣喝斥我?)

沒有留言:

張貼留言