9.17.2021

Mirage / 海市蜃樓


藝人:Kent / 肯特樂團
譯者:Daria

Jag lämnade mitt land
En natt under belägring
För en ljuvlig horisont.
Le Mirage betyder hägring.
(我離開了故土,
在圍城的那一夜,
為那宜人的天際。
海市蜃樓代表幻象。)

Jag såg inte sammanhangen.
Du, du såg evigheten.
(我沒能看懂前後文,
你、你看見了永恆。)

Himlen röd, orange
Under svarta döda palmer.
Så jag ökar i volym
För allt finns i musiken.
(天有紅、有橙,
在死去的黑棕櫚下。
所以我提高音量,
一切都在音樂中。)

Det är den som integrerar fantasin
Med verkligheten.
(它就是那能夠結合幻想與
現實的事物。)

Tänker alltid på mig själv.
Vad jag gör här,
Vad gör jag här nu?
(總是只想著自己。
我做什麼、
現在在做什麼?)

Tänker alltid på mig själv.
Ska jag dö här?
Ska jag dö här nu?
(總是只想著自己。
我會死嗎?
現在就死嗎?)

Tänker alltid på mig själv.
Vad jag gör här,
Vad gör jag här med dig?
(總是只想著自己。
我做什麼、
和你在做什麼?)

Tänker alltid på mig själv.
Om jag dör här,
Så dör jag här med dig.
(總是只想著自己。
若我死去,
就和你一起死。)

Tänker alltid på mig själv.
Tänker alltid på mig själv.
(總是只想著自己、
總是只想著自己。)

Jag lämnade mitt land
Efter förhör om vapenvägran.
En tid i karantän
Långt från lust och fägring.
(我離開了故土,
在拒服兵役的審訊後。
是隔離的時代,
沒有慾、沒有美。)

Du ser alltid sammanhangen.
Jag, jag ser,
Jag ser en himmel utan moln.
Jag ser en evig långsam sommar.
(你總能看懂前後文,
我看見、
我看見無雲的天空,
看見永無止境的夏日。)

Du ser en stad utan moral.
Du ser en sjuk version av frihet.
(你看見無德的城市,
看見病態版本的自由。)

Du sa: Du är så naiv.
Jag sa: Jag vet.
(你說:你太天真了。
我說:知道。)

Tänker alltid på mig själv.
Vad jag gör här,
Vad gör jag här nu?
(總是只想著自己。
我做什麼、
現在在做什麼?)

Tänker alltid på mig själv.
Ska jag dö här?
Ska jag dö här nu?
(總是只想著自己。
我會死嗎?
現在就死嗎?)

Tänker alltid på mig själv.
Vad jag gör här,
Vad gör jag här med dig?
(總是只想著自己。
我做什麼、
和你在做什麼?)

Tänker alltid på mig själv.
Om jag dör här,
Så dör jag här med dig.
(總是只想著自己。
若我死去,
就和你一起死。)

Tänker alltid på mig själv.
Tänker alltid på mig själv.
(總是只想著自己、
總是只想著自己。)

Tänker alltid på mig själv.
Tänker alltid på mig själv.
Tänker alltid på mig själv.
(總是只想著自己、
總是只想著自己、
總是只想著自己。)

Ser inte sammanhangen.
Du ser verkligheten.
(沒能看懂前後文,
你看見了現實。)

Jag ser inte samma sak som du.
Jag ser solnedgången.
Jag ser inte samma sak som du.
Du ser undergången.
(我所見與你截然不同,
我看見了夕陽。
我所見與你截然不同,
你看見了覆滅。)

Du sa: Du är så naiv.
Jag sa: Jag vet.
(你說:你太天真了。
我說:知道。)

Tänker alltid på mig själv.
(總是只想著自己。)

沒有留言:

張貼留言