1.19.2019

Den andra sidan / 另一個世界


藝人:Kent / 肯特樂團
譯者:Daria

Jag lever litet och spartanskt.
Jag sålde allt av värde,
Brände det ingen vill ha.
(我過得單純且儉樸。
變賣值錢的一切,
沒人想要就焚毀。)

Till och med kärlek har ett pris.
Har du en gång varit nära
Blir du aldrig mer fri.
(甚至連愛都要代價。
你只需接近一次便
永遠失去自由。)

Jag tar det sista steget själv.
Jag raderar mina bilder,
Raderar våra mail.
(自己走了最後一步。
我會刪去我的照片、
刪去我們的信。)

Och när jag blundar hörs din röst.
Jag kan inte se ditt ansikte,
Det var det jag glömde först.
(闔眼便聽見你嗓音。
我無法見著你的臉龐,
那是最先遺忘的。)

Jag vet vad tiden är värd,
Och tiden rinner iväg.
En gång var jag miljonär,
När vi hade all tid i världen.
(我知道時間無價,
而時間飛奔而去。
我曾是百萬富翁,
當我們擁有無限時間。)

Jag minns exakt när svaren kom.
Du och jag var halvvägs,
Men till ingenstans är det långt.
(記得答案揭曉那刻。
我們走才到半路,
離任何地方都還遠。)

Vi investerade våra liv.
Vi trodde att vi var försäkrade
För all framtid.
(我們以自己生命投資。
以為我們保的險涵蓋了
整個未來。)

Men tid är pengar jag svär.
Var tog all tiden vägen?
En gång var vi miljonärer,
När vi hade all tid i världen.
(但時間就是金錢,
時間都到哪去了?
我們曾是百萬富翁,
當我們擁有無限時間。)

Det fanns en värld av is
I hjärtat mitt.
Du startade en lavin
När du gav mig ditt.
(有個寒冰世界
在我心中。
當你給我你的心
造成了雪崩。)

Det känns som om vi möttes
I ett helt annat liv.
Och jag vet att vi ses
På den andra sidan.
(彷彿在上一輩子
我們曾經相遇。
一定會再度重逢
在另一個世界。)

Men tid är pengar jag svär.
Var tog all tiden vägen?
En gång var vi miljonärer,
När vi hade all tid i världen.
(但時間就是金錢,
時間都到哪去了?
我們曾是百萬富翁,
當我們擁有無限時間。)

Det fanns en värld av is
I hjärtat mitt.
Du startade en lavin
När du gav mig ditt.
(有個寒冰世界
在我心中。
當你給我你的心
造成了雪崩。)

Det känns som om vi möttes
I ett helt annat liv.
Och jag vet att vi ses
På den andra sidan.
(彷彿在上一輩子
我們曾經相遇。
一定會再度重逢
在另一個世界。)

沒有留言:

張貼留言