4.17.2021

Tennsoldater / 錫兵


藝人:Kent / 肯特樂團
譯者:Daria

Du säger vad du vill,
Tänker vad du vill,
Men ändå kräver du mer.
(你有言論自由、
有思想自由,
但你仍然不滿足。)

Ditt ord har blivit lag,
Rättfärdiga ditt hat,
Med att jag förtjänar det.
(你字句成律法,
合理化你的恨,
說一切是我活該。)

Jag vet vad som håller dig vaken.
Det är samma sak som håller mig vaken.
(而那令你夜不成眠的,
也同樣地令我夜不成眠。)

Du vinner alla val.
Du brinner för din sak.
Du ställer bara frågorna
(你贏得了選舉,
你為熱情燃燒,
你只問你想要得到)

Med svaren du vill ha,
Men det kan jag ta.
Ditt förakt för mig är gränslöst nu.
(回答的問題,
但我能承受。
你的鄙夷已沒有止境。)

Och det som gör mig till människa
Nej, nej, gå inte dit!
Är bara min oändliga längtan.
(而那讓我有點人性的,
不、不,別往那去!
就只有我那無盡的渴望。)

Rör mig, berör mig,
Rör mig, berör mig,
Rör mig, berör mig.
(碰我、撫摸我、
碰我、撫摸我、
碰我、撫摸我。)

Jag kan inte lura mitt hjärta.
Hur gärna jag än vill,
Kan jag inte lura mitt hjärta.
(我沒辦法愚弄我的心。
無論我多樂意,
都沒辦法愚弄我的心。)

Jag kan inte lura mitt hjärta.
Hur gärna jag än vill,
Kan jag inte lura mitt hjärta.
(我沒辦法愚弄我的心。
無論我多樂意,
都沒辦法愚弄我的心。)

Vi väljer våra ord.
Vi håller inga tal.
Vi hukar oss och väntar på slaget.
(我們字斟句酌,
但是不做演說。
我們蜷縮著並等待拳腳。)

Och du säger,
"Men det är bara ord."
Men hat är hat.
Vem som än håller i vapnet.
(然後你說:
「但那不過是字。」
恨就是恨,
無論誰手握有武器。)

Och det som gör mig till människa
Nej, nej, gå inte dit!
Är bara min oändliga längtan.
(而那讓我有點人性的,
不、不,別往那去!
就只有我那無盡的渴望。)

Rör mig, berör mig,
Rör mig, berör mig,
Rör mig, berör mig.
(碰我、撫摸我、
碰我、撫摸我、
碰我、撫摸我。)

Jag kan inte lura mitt hjärta.
Hur gärna jag än vill,
Kan jag inte lura mitt hjärta.
(我沒辦法愚弄我的心。
無論我多樂意,
都沒辦法愚弄我的心。)

Jag kan inte lura mitt hjärta.
Hur gärna jag än vill,
Kan jag inte lura mitt hjärta.
(我沒辦法愚弄我的心。
無論我多樂意,
都沒辦法愚弄我的心。)

När vår längtan har blivit besatthet,
All närhet är tabubelagd,
Det som tar oss igenom natten
Är bara drömmarna om närkontakt.
(當我們的渴望變成癡迷、
當親暱都成為禁忌,
那帶我們度過長夜的,
就只有親密接觸的癡夢。)

Jag kan inte lura mitt hjärta.
Hur gärna jag än vill,
Kan jag inte lura mitt hjärta.
(我沒辦法愚弄我的心。
無論我多樂意,
都沒辦法愚弄我的心。)

Jag kan inte lura mitt hjärta.
Hur gärna jag än vill,
Kan jag inte lura mitt hjärta.
(我沒辦法愚弄我的心。
無論我多樂意,
都沒辦法愚弄我的心。)

Jag kan inte lura mitt hjärta.
Hur gärna jag än vill,
Kan jag inte lura mitt hjärta.
(我沒辦法愚弄我的心。
無論我多樂意,
都沒辦法愚弄我的心。)

Jag kan inte lura mitt hjärta.
Hur gärna jag än vill,
Kan jag inte lura mitt hjärta.
(我沒辦法愚弄我的心。
無論我多樂意,
都沒辦法愚弄我的心。)

沒有留言:

張貼留言