7.24.2021

Älskling / 寶貝


藝人:Hov1
譯者:Daria

Aldrig förlorar du mig nu, älskling.
Aldrig förlorar du mig.
(妳永遠不會失去我,寶貝,
妳絕不會失去我。)

En sorgsen sång för
De bloggarna på Vau De Ville,
Som jag träffat
Men jag aldrig lovat bort mig till.
(一首悲歌給
瓦德維利的部落客們,
曾見過面,
但是我從未給過承諾。)

Det finns en stol
Som kommer vara tom för evigt nu,
För efter dig
Så vill jag aldrig gå tillbaka in.
(那張椅子
此後將永恆地空無一人,
在妳之後,
我便再也不想委身走進。)

Varje sommar vi får,
Varje vinter som förgår,
Kan förändra hela världen,
Men vi stannar till.
(我們每個夏天,
每個走過的冬天,
都能改變整個世界,
但我們停下。)

Jag vet inte ens nu
Vart du börjar längre.
Och alla andra
Som jag träffat förblir en i mängden.
(我都不知道妳
去哪重新開始,
所有遇到的
其他人其實都大同小異。)

Utanför fönstret
Står någon och röker.
Hon påminner mig om dig.
(在我的窗外
有個人在抽菸,
她讓我想起了妳。)

En ängel i mörkret
Som snuddar min axel,
När jag la mig där bredvid dig.
(黑暗中的天使
輕觸了我肩膀,
當我躺在妳的身邊。)

Om du var min nu,
Lovar jag att,
Om du var min nu,
Ska du få allt.
(若妳屬於我,
我保證,
若妳屬於我,
都給妳。)

Om du var min,
Om du var min,
Om du var min,
Om du var min,
(若妳屬於、
若妳屬於、
若妳屬於、
若妳屬於、)

Om du var min nu,
Lovar jag att
Aldrig förlorar du mig nu, älskling.
Aldrig förlorar du mig.
(若妳屬於我,
我能保證
妳永遠不會失去我,寶貝,
妳絕不會失去我。)

För varje sommar vi får
Ska en vinter gå, men
Aldrig förlorar du mig.
(每得到一個夏天,
冬天就會走,但
妳絕不會失去我。)

Jag vill bara
Stanna här i en minut,
Mellan resten av livet
Och sista börjans slut.
(我只想要
停在這裡一分鐘,
最後一次開始的
結束與餘生間。)

Jag tror jag börjar
Gilla han i spegeln nu,
Så förena dig
Med mig i dessa dova ljus.
(我想我開始
喜歡鏡子裡的我,
就加入我吧,
在這昏暗的微光中。)

Och lyssna,
Kanske aldrig riktigt sagt det,
Men du är den enda
Som har lyckats få mig vacker.
(聽我說,
或許從未告訴過妳,
妳是唯一一個
成功讓我體面的人。)

Så dansa nära mig,
Så jag glömmer bort all tid,
För det känns som dygnen går,
När den snurrar runt din axel.
(貼近我舞動吧,
讓我遺忘掉時間,
時間繞妳肩膀走
就彷彿晝夜在流轉。)

Uppe på taket
Står någon och saknar.
Allt det jag saknar hos dig.
(在屋頂上面
有個人在想念,
如我想念妳一切。)

En ängel i mörkret
Som ler när hon pratar,
Och viskar att allt är okej.
(黑暗中的天使
在說話時微笑,
悄聲說一切都 okay 。)

Om du var min nu,
Lovar jag att,
Om du var min nu,
Ska du få allt.
(若妳屬於我,
我保證,
若妳屬於我,
都給妳。)

Om du var min,
Om du var min,
Om du var min,
Om du var min,
(若妳屬於、
若妳屬於、
若妳屬於、
若妳屬於、)

Om du var min nu,
Lovar jag att
Aldrig förlorar du mig nu, älskling.
Aldrig förlorar du mig.
(若妳屬於我,
我能保證
妳永遠不會失去我,寶貝,
妳絕不會失去我。)

För varje sommar vi får
Ska en vinter gå, men
Aldrig förlorar du mig.
(每得到一個夏天,
冬天就會走,但
妳絕不會失去我。)

Aldrig förlorar du mig nu, älskling.
Aldrig förlorar du mig.
(妳永遠不會失去我,寶貝,
妳絕不會失去我。)

För varje sommar vi får
Ska en vinter gå, men
Aldrig förlorar du mig.
(每得到一個夏天,
冬天就會走,但
妳絕不會失去我。)

沒有留言:

張貼留言