8.17.2019

Beredd på allt / 做足準備


藝人:Kent / 肯特樂團
譯者:Daria

Jag kör mot München
För att möta våren.
Jag flyr en födelsedag,
Sopar undan spåren.
(開車去慕尼黑
我去迎接春天。
逃避著一個生日,
清除所有蹤跡。)

Jag reser gärna ensam.
Det har kommit med åren.
Man blir så trött av allt prat,
Av att tolka språken.
(我樂於獨自旅行,
這也是歲月使然。
對話語感到疲憊,
疲於詮釋語言。)

Det stavas
R-Ä-D-S-L-A.
Jag är rädd för allt,
Beredd på allt.
(拼寫出
ㄎ、ㄨ、恐、ㄐ、ㄩ、懼。
我害怕一切,
做足準備。)

Jag sa
R-Ä-D-S-L-A.
Jag är rädd för allt,
Beredd på allt.
(我說
ㄎ、ㄨ、恐、ㄐ、ㄩ、懼。
我害怕一切,
做足準備。)

Innan himlen klarnar
Måste allt nog först bli mörkare.
Jag klarar mig på så lite ljus.
Jag lever mitt liv utanför.
(在放晴前一刻
或許天色本就最黑暗。
我用這點微光撐過去,
我在外過我的生活。)

Man lär sig att det ordnar sig.
Man lär sig att man klarar sig
På nästan ingenting. Till slut
Lever man sitt liv långtifrån alla andras.
(船到了橋頭自然直,
你學到人能解決的
事幾乎不存在。最後
你獨自過著離群索居的生活。)

Med mina barn vid handen
Går jag genom trängseln.
Vår sista sommar i stan
Innan allt förändras.
(牽著孩子們的手
我穿過了人群。
我們最後的夏天
在一切改變前。)

Vi har ingen kontakt nu.
Det är något jag skäms för.
Det bara blev så.
Vet inte vad som hände.
(我們現在已失聯,
我為此深感慚愧。
就只是如此,
不懂發生了什麼。)

Det stavas
R-Ä-D-S-L-A.
Jag är rädd för allt,
Beredd på allt.
(拼寫出
ㄎ、ㄨ、恐、ㄐ、ㄩ、懼。
我害怕一切,
做足準備。)

Jag sa
R-Ä-D-S-L-A.
Jag är rädd för allt,
Beredd på allt.
(我說
ㄎ、ㄨ、恐、ㄐ、ㄩ、懼。
我害怕一切,
做足準備。)

Innan himlen klarnar
Måste allt nog först bli mörkare.
Jag klarar mig på så lite ljus.
Jag lever mitt liv utanför.
(在放晴前一刻
或許天色本就最黑暗。
我用這點微光撐過去,
我在外過我的生活。)

Man lär sig att det ordnar sig.
Man lär sig att man klarar sig
På nästan ingenting. Till slut
Lever man sitt liv ensam.
(船到了橋頭自然直,
你學到人能解決的
事幾乎不存在。最後
你獨自過著生活。)

De flesta är borta.
Jag ser dem så sällan.
Några är gone for it
Någonstans i natten.
(多數人已離去,
鮮少看見他們。
有人回了老家,
在某處的夜裡。)

Är det någon som väntar?
Som kanske väntar på mig,
Som jag har väntat på dig,
Som jag har väntat.
(是否有人在靜候?
或許在靜候著我,
像我曾靜候著你,
像我曾靜候。)

Som jag har väntat på dig,
Som jag har väntat,
Som jag har väntat på dig,
Som jag har väntat.
(像我曾靜候著你,
像我曾靜候,
像我曾靜候著你,
像我曾靜候。)

Som jag har väntat på dig,
Som jag har väntat,
Som jag har väntat på dig,
Som jag har väntat.
(像我曾靜候著你,
像我曾靜候,
像我曾靜候著你,
像我曾靜候。)

Det stavas
R-Ä-D-S-L-A.
Jag är rädd för allt,
Beredd på allt.
(拼寫出
ㄎ、ㄨ、恐、ㄐ、ㄩ、懼。
我害怕一切,
做足準備。)

Det stavas
R-Ä-D-S-L-A.
Jag är rädd för allt,
Beredd på allt.
(拼寫出
ㄎ、ㄨ、恐、ㄐ、ㄩ、懼。
我害怕一切,
做足準備。)

Jag sa
R-Ä-D-S-L-A.
Jag är rädd för allt,
Beredd på allt.
(我說
ㄎ、ㄨ、恐、ㄐ、ㄩ、懼。
我害怕一切,
做足準備。)

沒有留言:

張貼留言