3.13.2020

Den döda vinkeln / 死亡視角


藝人:Kent / 肯特樂團
譯者:Daria

Jag var länge
Ensam, enda barnet.
Ett monster underst i en
Hembyggd våningssäng.
(我已長久
孤單,身為獨子。
藏於組裝上下舖
底下的怪獸。)

Och på håll såg jag
Ljusen dö i dimman,
Precis när mörkret
Tändes upp igen.
(我遠遠看見
光在霧中逝去,
就在那漆黑
重新燃起時。)

Och jag såg dig
Springa över skaren,
I jakten på din
Sagolika vy.
(我看見你
狂奔飛越冰雪,
追獵著你那
宏偉的視野。)

Och du lärde mig att
Fullständigt försvinna
In i dina tankar.
I ditt huvud står jag fri.
(你教會我如何
徹底消失不見
進你的思緒中。
在你腦中,我自由。)

Ge mig en vinterdrog.
Ge mig allt du har.
Kom nu, jag är kroniskt låg.
Bara mörkret hörs.
(給我冬日毒品,
給我你一切。
快來,我慢性沉淪,
只聽見黑暗。)

I ditt öga var en storm jag såg,
Som sommarsnö.
I döda vinkeln
Ser jag allt du gör.
(在你眼中我看見暴風,
像夏日雪。
用死亡視角
看清你所為。)

Och där kommer de.
Jag ser dom mellan träden.
Snälla kan du
Hjälpa mig att fly?
(而他人將臨,
我在樹縫間看見。
拜託,你能
幫我逃亡嗎?)

Deras ögon är som
Mareld över världen.
Jag kryper där i askan.
Fågel Fenix född som ny.
(他們的雙眼像
凌世的生物光。
我爬進那餘燼中,
浴火鳳凰獲新生。)

Ge mig en vinterdrog.
Ge mig allt du har.
Kom nu, jag är kroniskt låg.
Bara mörkret hörs.
(給我冬日毒品,
給我你一切。
快來,我慢性沉淪,
只聽見黑暗。)

I ditt öga var en storm jag såg,
Blåsa sommarsnö.
I döda vinkeln
Ser jag allt du gör.
(在你眼中我看見暴風,
吹颳夏日雪。
用死亡視角
看清你所為。)

Ge mig en vinterdrog.
Ge mig sommarsnö.
Kom nu, jag är kroniskt låg.
Bara mörkret hörs.
(給我冬日毒品,
給我夏日雪。
快來,我慢性沉淪,
只聽見黑暗。)

I ditt öga dansar stormar små,
Men det är du som för.
I döda vinkeln
Ser jag allt du gör.
(在你眼中小暴風舞動,
但領舞的是你。
用死亡視角
看清你所為。)

沒有留言:

張貼留言