12.22.2018

Generation Ex


藝人:Kent / 肯特樂團
譯者:Daria

Stå vid min olåsta dörr
I rakblad av billjus från gatan.
Ditt ansikte blekt nästan grymt.
Det ekar i trapphuset,
Droppar från fingrarna.
(在我未鎖的門前、
仿若刀片的車頭燈下。
你的臉蒼白近冷酷。
它在樓梯間迴響、
沿著指尖滴落。)

Allting går igen kommer tillbaks.
En dag ska alla skulderna betalas.
(重什麼因就得什麼果,
某天欠下的都終將償還。)

Och du vet
Jag har rätt jag har rätt du har fel.
Har inte tid med all din skit.
Ja ja jag vet vad vi förlorat.
(你知道
我對了我對了你錯了。
沒空處理你的鳥事,
我懂我們失去了什麼。)

Och jag vet att du vet
Jag har rätt jag har rätt du har fel.
Hur kan det spela någon roll?
Framtiden är ändå utom räckhåll för oss.
(我知道你知道
我對了我對了你錯了。
這又怎能代表什麼?
未來之於我們仍然遙不可及。)

Säg nånting säg nånting nu.
Du vet att jag får panik av dina tårar.
Gör nånting gör nånting nu.
Förstör nånting, slå mig,
Förstör nåt, jag överlever.
(說點話、說點話吧,
明知你的眼淚令我驚慌失措。
做點事、做點事吧,
摧毀什麼、揍我、
摧毀它,我撐得過去。)

Jag skulle alltid vara
Den som stod bakom dig.
Jag skulle alltid svara
När du kallade på mig.
(我永遠都會作為
那支持你的人。
我永遠都會回應
當你呼喚著我。)

Jag skulle alltid vara
Den som vaktade din rygg.
Du skulle alltid alltid alltid...
(我永遠都會作為
那守護你的人。
你將會永遠永遠永遠……)

Den som går igen kommer tillbaks.
En dag ska alla skulderna betalas.
(重什麼因就得什麼果,
某天欠下的都終將償還。)

Och du vet
Jag har rätt jag har rätt du har fel.
Javisst så längtar vi tillbaks
Till allt vi ljög om att vi gjorde.
(你知道
我對了我對了你錯了。
我們當然會想回到
欺瞞自己行止的過去。)

Och jag vet att du vet
Jag har rätt jag har rätt du har fel.
Hur kan det spela någon roll?
Framtiden är ändå utom räckhåll för oss.
(我知道你知道
我對了我對了你錯了。
這又怎能代表什麼?
未來之於我們仍然遙不可及。)

沒有留言:

張貼留言